Rzecznik Praw Ucznia
Rzecznikiem Praw Ucznia w naszej szkole jest
pani Karina Skoneczko - Mecherzyńska
RZECZNIK PRAW UCZNIA to nauczyciel, którego rola polega na przestrzeganiu praw i obowiązków ucznia, rozwiązywaniu konfliktów na płaszczyźnie uczeń-nauczyciel oraz nauczyciel-uczeń. Jest osobą ułatwiającą podmiotowe traktowanie uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
- To nauczyciel obdarzony zaufaniem przez społeczność szkolną
- To osoba, do której możesz się zwrócić w każdej problematycznej sprawie i poprosić o pomoc
- Udostępni Ci regulaminy szkolne, pomoże je zinterpretować
- Jest mediatorem w sytuacjach spornych, trudnych i nietypowych
- Zachowuje dyskrecję
- Wszystkie informacje uzyskane przez Rzecznika stanowią tajemnicę służbową.
Kontakt z Rzecznikiem
Najlepiej spotkać się z nim osobiście, bo w bezpośredniej rozmowie najłatwiej jest wszystko wyjaśnić. Można to zrobić nawet na przerwie i wtedy umówić się na spokojną rozmowę w dogodnym dla obu stron czasie.
Uczniowie mogą zgłaszać problemy w formie pisemnej poprzez wiadomość przekazaną do Skrzynki Rzecznika Praw Ucznia znajdującej się obok pokoju nauczycielskiego na pierwszym piętrze (każde zgłoszenie musi być podpisane imieniem i nazwiskiem oraz klasą do której uczęszcza uczeń).
W jakich sytuacjach należy zwrócić się do Rzecznika Praw Ucznia?
Działania Rzecznika zmierzają do ochrony dziecka przed przemocą, zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem. Uczeń może zwrócić się do niego w celu uzyskania porady bądź wyjaśnienia, a także z prośbą o pomoc w sprawach problematycznych, spornych i nietypowych. Rzecznik może interweniować nie tylko w przypadku indywidualnego dziecka, ale także całego zespołu — grupy uczniów, nawet całej klasy.
Jaki jest tryb postępowania w sytuacjach problemowych?
W sytuacji dla siebie trudnej uczeń może poprosić o pomoc Rzecznika Praw Ucznia, który po dokładnym zapoznaniu się z problemem i opiniami zainteresowanych stron, będzie dążył do rozwiązania problemowej sytuacji. Rzecznik będzie pełnił funkcję mediacyjną między stronami w konflikcie, a spory będą rozwiązywane na zasadzie negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania. W przypadku braku rozstrzygnięcia kwestii spornej decyzję w przedmiotowej sprawie podejmie Dyrektor Szkoły.
Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
Sposoby działania Rzecznika:
- Rozpatrywanie indywidualnych skarg,
- Udzielanie porad uczniom, rodzicom, nauczycielom,
- Współpraca z nauczycielami i pracownikami szkoły.